استاندارد مدیریتی

امروزه در عرصه ی تجارت جهانی داشتن مدرک ISO برای شرکت‌های تولیدی یا خدماتی یک امتیاز محسوب می شود و یکی از شرایط اولیه در دادوستدهای بین‌المللی به شمار می‌رود. از این رو بسیاری از سازمان‌ها صرفاً جهت استفاده از ابعاد تبلیغاتی و جلب مشتریان اقدام به دریافت این مدرک می‌کنند. از طرفی دیگر، تصدیق شرکت گواهی‌دهنده به شرکت‌ها و مؤسسات ضمانت نمی‌کند که سیستم ISO در تمام طول روند تولید محصول یا ارائه‌ی خدمات کاملاً به کار می‌رود، بلکه تنها این را در نظر می‌گیرد که سیستم موردنظر نصب یا به کار برده می شود. بنابراین گاهی نداشتن شناخت صحیح و کامل درباره‌ی استانداردها ما را نسبت به کیفیت محصول یا خدماتی که به دنبال آن هستیم، گمراه می‌کند.

مراحل پیاده سازی استانداردهای سیستم های مدیریتی(ایزوها) توسط شرکت آمیتکو شامل موارد زیر می باشد

فاز 1 : شناخت و ارزيابي اوليه سازمان و تعيين عدم انطباق‌ها

فاز 2 : طرح‌ريزي اجرايي پروژه و تهیه مستندات مورد نیاز سیستم

فاز 3 : نظارت بر اجراي سيستم و انجام مميزي داخلي

فاز 4 : همكاري در انجام مميزي شخص ثالث

شرکت توسعه مدیریت آتیه امید ایرانیان(آمیتکو) در زمینه پیاده‌سازی استانداردهای سیستم‌های مدیریتی زیر خدمات ارائه می­‌کند

1-  سیستم‌های مدیریت یکپارچه IMS

سیستم مدیریت یکپارچه یعنی اینکه چند سیستم مدیریت در یک سازمان را کنار هم بگذاریم و با هم کنترل و مدیریت کنیم . IMS  شامل سه استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 ، سیستم مدیریت ایمنی و سلامت ایزو45001 و سیستم مدیریت محیط زیست ایزو 14001 می باشد. اجرا و دریافت همزمان سری گواهینامه IMS به شرکت ها برای رشد و تعالی کمک شایانی می‌کند و گرفتن همزمان سری گواهینامه IMS باعث صرفه جویی در هزینه‌های کیفیت سازمان می‌گردد.

2- استاندارد مدیریت آزمایشگاه  ISO 17025

استاندارد بین‌المللی ISO 17025 الزامات کلی برای احراز صلاحیت انجام آزمون‌ها و یا کالیبراسیون و همچنین نمونه‌برداری را مشخص می‌سازد. استاندارد بین‌المللی ISO 17025 ، روش‌های استاندارد و روش های غیر‌استاندارد و روش‌های توسعه یافته توسط آزمایشگاه که در اجرای آزمون و کالیبراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند را پوشش می‌دهد و برای همه سازمان‌های مجری آزمون و کالیبراسیون قابل استفاده می‌باشد. اگر آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون الزامات این استاندارد بین‌المللی را برآورده سازند، آنها یک سیستم کیفیت برای فعالیت‌های آزمون و کالیبراسیون خود بکار می‌گیرند که الزامات ایزو ۹۰۰۱ را نیز برآورده می‌سازد.

3- استاندارد مدیریت پروژه  ISO 21500 :2018

مدیریت پروژه شامل کاربرد روش‌ها، ابزارها و تکنیک‌هایی برای مدیریت بهینه در یک پروژه است. ایزو 21500 دستورالعمل و توصیف سطح بالایی از مفاهیم و فرآیندهایی که در مدیریت پروژه مهم هستند ارائه می‌دهد.مدیریت پروژه چارچوبی برای کمک به دستیابی به اهداف تجاری فراهم می‌کند و به عنوان یک ابزار کارآمد برای رسیدگی به فعالیت‌های پیچیده شناخته شده است.

4- استاندارد مدیریت انرژی  ISO 50001:2011

هدف این استاندارد توانمند سازی سازمان جهت دستیابی به راهکاری جهت بهبود بهره‌وری انرژی، استفاده و مصرف انرژی می‌باشد.اجرای استاندارد ISO 50001  به کاهش انتشار گاز گلخانه ای، هزینه انرژی و سایر پیامدهای مرتبط با محیط زیست از طریق مدیریت نظام‌مند انرژی کمک می‌کند.این استاندارد برای تمامی سازمان‌ها از هر نوع و اندازه بدون توجه به شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی آنان قابل اجرا است و اجرای موفق این استاندارد به تعهد تمامی سطوح و جایگاه‌های سازمان به ویژه مدیریت ارشد بستگی دارد.

5- استاندارد مدیریت ریسک  ISO 31000:2018

این استاندارد برای استفاده کسانی تهیه شده است که با مدیریت ریسک‌ها، تصمیم‌گیری‌ها، تعیین و تحقق اهداف و بهبود عملکرد در سازمان ارزش ایجاد کرده و از آن ارزش محافظت می‌کنند.

  • مدیریت ریسک، فرآیندی تکراری است که در تنظیم راهبرد، دستیابی به اهداف و تصمیم‌گیری آگاهانه به سازمان‌ها کمک می‌کند.
  • مدیریت ریسک، قسمتی از حکمرانی و راهبری است و در چگونگی مدیریت یک سازمان در تمامی سطوح نقش اساسی داشته و به بهبود سیستم‌های مدیریت کمک می کند.
  • مدیریت ریسک، قسمتی از همه فعالیت‌های مرتبط با یک سازمان بوده و شامل تعامل با ذینفعان است.
  • مدیریت ریسک، فضای خارجی و داخلی سازمان، شامل رفتارهای انسانی و عوامل فرهنگی را در نظر می گیرد.

6- استاندارد مدیریت دانش  ISO 30401:2018

 این استاندارد الزامات و دستورالعمل‌هایی را برای ایجاد، اجرا، حفظ، بررسی و بهبود یک سیستم مدیریت دانش موثر در سازمان‌ فراهم می‌کند. اهداف مدیریت دانش از طریق استاندارد ایزو 30401 حمایت از سازمان­‌ها برای توسعه سیستم مدیریتی با حداکثر نمودن ارزش از طریق دانش می‌باشد. بسیاری از اقتصادها در آرزوی تبدیل شدن به اقتصاد دانشی هستند و این نقش مدیریت دانش در سازمان می‌باشد. در بسیاری از سازمان‌ها، دانش حیاتی در مغز متخصصان نگهداری می‌شود. پس سازمان با ریسک از دست رفتن آن با ترک سازمان رو به رو می‌باشد. اجرای سیستم مدیریت دانش به کمک پیاده سازی استاندارد مدیریت دانش در سازمان از این تهدیدها جلوگیری می‌کند. 

7-  استاندارد امنیت اطلاعات  ISO 27001:2013

سیستم مدیریت امنیت اطلاعات از محرمانگی، یکپارچگی و دسترس پذیری اطلاعات با به کاربردن فرآیند مدیریت مخاطرات محافظت می‌کند و به کاربران اطمینان می‌دهد که مخاطرات به حد کافی مدیریت می‌شود.هدف از تدوین این استاندارد، تعیین الزاماتی برای ایجاد، پیاده‌سازی نگهداری و بهبود مستمر و سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در زمینه سازمان است. این استاندارد ملی همچنین شامل الزامات ارزیابی و برطرف سازی مخاطرات امنیت اطلاعات است که برای نیازهای سازمان، سفارش شده است.

8- استاندارد مدیریت آموزش  ISO 10015:2010

در این استاندارد به تشریح فرآیند آموزش و نحوه سازماندهی و ساماندهی آن پرداخته می‌شود.

9- استاندارد رضایت‌مندی مشتریان  ISO 10004:2018

این استاندارد راهنمایی های لازم برای اجرای فرآیندهای نظارت و ارزیابی رضایت مشتری را ارائه می‌دهد. استاندارد رضایت‌مندی مشتریان برای استفاده در سازمان‌ها بدون در نظر گرفتن نوع، اندازه یا محصول ارائه شده است‌. تمرکز ISO 10004 بر روی مشتریان خارج از سازمان است.

10- استاندارد رسیدگی به شکایت مشتریان  ISO 10002:2018

این استاندارد به رسیدگی شکایات مشتریان می‌پردازد. با این استاندارد می‌توانید به مدیریت شکایات مشتری پرداخته و به طور موثر شانس بیشتری برای برآورده کردن انتظارات آنها نیز داشته باشید.با الزامات ایزو 10002 شما به سرعت می‌توانید شکایات مشتری را به رضایت مشتری تبدیل کنید . به ویژه هنگامی که مدیریت شکایات را به عنوان یک فرصت برای بهبود آنچه که صورت گرفته و نحوه انجام آن انجام می‌دهید. سیستم مدیریت شکایات مشتری یک ضرورت اساسی برای هر کسب‌وکار است به ویژه کسب‌وکا‌رهایی است که می‌خواهند موفق شوند و باقی بمانند.

11- استاندارد مسئولیت‌های اجتماعی ISO 26000:2018

استاندارد مسؤلیت‏‌پذیری اجتماعی سازمان‏‌ها به بررسی این موضوع می‏‌پردازد که عملکرد یک سازمان از نظر تأثیر آن بر جامعه و همچنین تأثیر آن بر محیط زیست، عامل مهمی در سنجش عملکرد کلی سازمان و توانایی آن برای ادامه‌ی فعالیت‌های خود به طور مؤثر، به شمار می‌آید. در بلندمدت، تمام فعالیت‌های‌ سازمانی به سلامت اکوسیستم‌های جهانی بستگی دارد و سازمان‎ها توسط گروه‌های مختلفی از ذی‌نفعان مورد بررسی موشکافانه‏ قرارمی‌گیرند.

12- استاندارد سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی ISO 22000:2018  و گواهی HACCP

ایزو 22000 شامل الزاماتی برای سازمان‌های درگیر در زنجیره ی تأمین مواد غذایی بوده و به این دلیل طراحی شده است که چارچوب الزامات بین‌المللی هماهنگی برای صنعت جهانی مواد غذایی فراهم کند. این ایزو به هر نوع سازمانی در زنجیره تأمین غذا اجازه می‌دهد از تولیدکننده تا تهیه‌کننده‌ی غذا، شرکت‌های ذخیره و حمل‌ونقل‌ غذا، خرده‌فروشی و بازارهای فروش مواد غذایی و حتی سازندگان تجهیزاتی که برای تهیه موادغذایی به کار میرود تا یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را اجرا کنند.

 HACCP:مفهوم HACCP، مخفف “تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی” است.سیستم HACCP یک سیستم ایمنی غذایی شناخته شده جهانی است. این سیستم شناسایی و کنترل خطراتی را که ممکن است در فرآیند تولید موادغذایی رخ دهد، شناسایی و کنترل می‌کنداین تمرکز بر پیشگیری از خطرات بالقوه و کنترل هر یک از نقاط کنترل بحرانی فرایند تولید مواد غذایی است.

 

Search
برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان، با تکمیل فرم زیر منتظر تماس کارشناسان ما باشید!