تعالی سازمانی EFQM

تعالی در لغت به معنای برتر شدن می‌باشد و تعالی سازمانی به معنای تعهد سازمان به رشد و توسعه پایدار و دائمی شرکت در جهت کسب رضایت مشتری و افزایش مستمر سودآوری شرکت در یک محیط ملی فراگیر و حمایت‌کننده می‌باشد.تعالی مسیری بی‌انتهاست و سازمان‌هایی که در این مسیر گام برمی‌دارند با بهره‌گیری از مدل‌های تعالی مقایسه عملکرد خود با دیگران و الگوبرداری از تجارب خوب سازمان‌های نمونه، همواره سعی در بهبود عملکرد خود دارند.

اهم دلایل استفاده از مدل تعالی سازمانی

  • براي ارزيابي و ارائه ميزان واقعي موفقيت سازمان در مسیر تعالی
  • براي تعيين جايي كه بايد تلاش‌های بهبود متمركز گردد
  • چارچوبي براي هدايت ذوق و ابتكارات ذی‌نفعان
  • براي تسهيل بهره‌گيري از بهترين تجربيات داخل و خارج سازمان
  • براي درک محرک‌هاي نتايج کسب‌وکار
  • براي ايجاد زبان مشترک
  • براي حرکت از «يا» به «و» در دستيابي به نتايج
  • براي ايجاد توازن در گروه‌های ذی‌نفع

بر اساس گزارش جامعه کیفیت آمریکا، بیش از 180 کشور جایزه ملی کیفیت دارند. تمامی این جوایز از یکی از سه مدل دمینگ، بالدریج و EFQM یا ترکیبی از این مدل‌ها الگو گرفتند. بیشتر کشورها یکی از دو مدل بالدریج و EFQM را پذیرفته‌اند که مدلEFQM بیشترین استقبال را داشته است. در ایران نیز مدل تعالی EFQM با تغییرات مختصری پذیرفته شده است.

شرکت آمیتکو در حوزه تعالی سازمانی دو نوع خدمت ارائه می‌دهد

 1- شرکت‌هایی که قصد حضور در جایزه ملی تعالی سازمانی را ندارند و صرفاً از مدل تعالی سازمانی جهت بهبود عملکرد خود استفاده می‌نمایند.

مشاوران آمیتکو در این صورت با توجه به درخواست سازمان‌ها می‌توانند هم بر اساس مدل تعالی سازمانی ملی سال 1400 و هم مدل تعالی سازمانی بین‌المللی تعالی سازمانی سال 2020 را پیاده‌سازی و اجرا کنند.

مدل تعالی سازمانی

در این زمینه خدمات ما شامل مراحل ذیل می‌باشد
1-1- آماده سازی سازمان

به‌منظور برنامه‌ریزی مناسب و همچنين همراه ساختن سازمان در اجراي پروژه و برنامه‌های بهبود مشاوران آمیتکو در آغاز پروژه فعالیت‌های اجرايي زير را انجام می‌دهند:

مطالعه و بررسي مستندات شرکت جهت آشنایی با ساختار سازمانی، مجموعه وظایف شرکت

نهایی‌سازی مراجع بالادستی كه شامل موارد ذيل است:

  • مدل EFQM ویرایش 2020/ مدل جايزه تعالي سازماني – ويرايش جدید 1400
  • الزامات راهنماي متقاضيان دبيرخانه جايزه ملی تعالي سازماني
1-2-  برگزاری کارگاه آموزشی خودارزیابی

در این مرحله دوره‌های آموزشي به‌صورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد.

1-3- تشکیل تیم‌های تعالی و انجام خودارزیابی

در اين مرحله با کمک مشاوران آمیتکو، فرآيند جمع‌آوری شواهد از طريق جلسات حضوری با مديران بخش‌های مختلف سازمان در قالب تیم‌های تعالی انجام می‌شود. خروجي اين فاز استخراج شواهد سازمان در هر يك از معیارهای مدل و ارائه آن در چارچوب گزارش خودارزيابي شامل نقاط قوت؛ زمینه‌های بهبود، تعريف پروژه‌های بهبود (Action Plan) پيشنهادي، تعريف اقدامات بهبود سريع (Quick Fix) با هدف كسب نمرات تعالی سریع‌الوصول و امتياز زیرمعیارها می‌باشد.

1-4- اولویت‌بندی و نظارت بر پیشرفت پروژه‌های بهبود

در این مرحله مشاوران شرکت آمیتکو با تشکیل جلسات متعدد اولویت‌بندی پروژه‌های بهبود و با کسب نظرات مديران ارشد و تصمیم‌گیر سازمان، پروژه‌های مهم در سازمان را تعریف می‌کنند. پس از تعيين برنامه‌های بهبود، در ادامه با توجه ‌به محدوديت منابع سازمان اين پروژه‌های بهبود اولویت‌بندی شده و نهایتاً فهرست اولویت‌بندی شده اين پروژه‌ها به تأیید مديران ارشد سازمان می‌رسد.

1-5-  مشاوره و مربیگری در اجرای پروژه‌های بهبود

برگزاری جلسات‌ با هر یک از تیم‌های تعالی برای:

  • پایش و کنترل پیشرفت پروژه‌های بهبود
  • راهنمايي و همراهي تاحدامکان براي اجرایی‌شدن اقدامات سريع
2- مشاوره جهت حضور در جایزه تعالی سازمانی

درصورتی‌ که سازمان‌‌ها خواستار حضور در جایزه باشند به دلیل ارزیابی داوران جایزه تعالی سازمانی بر اساس مدل تعالی سازمانی سال 1400، تنها می‌توانند مدل سال 1400 را پیاده‌سازی کرده و با کمک مشاوران حرفه‌ای شرکت آمیتکو مراتب دریافت جایزه را فراهم آورند.

 

مدل تعالی سازمانی (ویرایش 1400)

 

خدمات ما در این بخش علاوه بر موارد مطرح شده در بند 1، شامل تدوين اظهارنامه و آماده‌سازی برای ارزیابی بیرونی نیز می‌باشد.

2-1- تدوين اظهارنامه

مشاوران آمیتکو ساختار اظهارنامه را برای سازمان متقاضی تعالی تعریف کرده و  افراد دارای مسئولیت را برای بیان محورهای تعریف شده در سطوح جایزه راهنمایی می‌کنند. سپس اظهارنامه تدوین شده را بررسی، اصلاح و تکمیل کرده و نهایی‌سازی اظهارنامه را انجام می‌دهند.

2-2- آماده‌سازی برای ارزیابی بیرونی

به منظور کسب آمادگي براي ارزيابي در فرآيند جايزه ملی تعالي سازماني، مشاوران آمیتکو جلسات شبیه‌سازی ارزیابی سطح موردنظر سازمان جهت شرکت در جایزه را با هدف تمرین فضای ارزیابی و ارائه راهنمايي‌هاي لازم براي تدارك مستندات لازم و آمادگي براي ارزيابي بيروني برگزار می‌کنند.

 

 

 

Search
برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان، با تکمیل فرم زیر منتظر تماس کارشناسان ما باشید!