مدیریت دانش

مدیریت دانش یک رویکرد سیستماتیک، هماهنگ و سازمان‌یافته است که در آن افراد به خلق، مستندسازی، به کارگیری، توسعه و تسهیم دانش دعوت و کمک می‌شوند. شرکت آمیتکو  نیز با استقرار نظام جامع مدیریت دانش به سازمان‌ها در دستیابی به اهدافشان از جمله: تصمیم‌گیری بهتر، کاهش هزینه‌های سازمان، بهبود بهره‌وری و اقدامات سریعتر نسبت به حل مشکلات کمک می‌کند.

اجزای تشکیل دهنده مدیریت‌دانش

داده(Data

محرک‌ها یا پدیده‌هایی که از محیط قابل دریافت هستند اما به صورت یک واقعیت خام می‌باشند و درک نمی‌شوند.

اطلاعات(Information

از یک سری داده‌های مربوط و هدف‌دار تشکیل شده که قابل درک هستند.

دانش(Knowledge

هنگامی که اطلاعات در محیط یا زمینه ای خاص قرار میگیرند و توسط فرد یا گروهی فهمیده می‌شوند، دانش ایجاد می‌گردد.

نظام جامع مدیریت‌دانش

مدیریت‌ دانش ترکیبی از 5 فرآیند اساسی می‎‌باشد که در کنار هم استقرار نظام جامع مدیریت دانش در سازمانها را فرآهم می‌کنند.شرکت آمیتکو برای استقرار این نظام، گام­های زیر را انجام می­دهد:

1.تدوین برنامه استراتژیک و عملیاتی مدیریت دانش سازمان

شامل چشم انداز، ماموریت، اهداف کلان، استراتژی‌ها و اهداف عملیاتی. در این مرحله چشم انداز و اهداف اساسی نظام مدیریت دانش تعریف و فرصتها و تهدیدهای دانشی موجود در محیط شرکت، تجزیه و تحلیل شده و بر این اساس نقشه دانش تدوین می­گردد. سپس استراتژی های اثربخش مدیریت دانش و موثرترین راهکارهای پیشنهادی به منظور پیاده سازی استراتژی‌های مدیریت دانش تدوین می‌شوند.

2.آموزش و فرهنگ‌سازی

در این مرحله برنامه ریزی آموزش ها، طراحی بیانیه و شعار دانشی، طراحی و انتشار نشریات آگاهی بخش، ایجاد اتاق های هم اندیشی با خبرگان، طراحی ساز و کارهای منسجم تشویق و جبران خدمت دانشکاران، سخت افزارها، نرم افزارها و شبکه انجام می‌گردند.

3.استقرار، راهبری و پشتیبانی

در  این مرحله مشاوره به سازمان­ها جهت اساسی ترین اقدامات لازم به منظور استقرار، راهبری و پشتیبانی ابزارهای مناسب در هریک از فرآیندهای کلیدی خلق، تسهیم، مستند سازی و کاربرد دانش انجام می‌شوند و چگونگی پشتیبانی و استقرار برنامه های آموزش و فرهنگ‌سازی در راستای نظام مدیریت دانش سازمانی مشخص می‌گردد.

4.بازنگری و بهبود

مزیت اصلی استفاده از بازنگری پس از اقدام، یادگیری است. به ‌عنوان نوعی از بهبود مستمر، بازنگری پس از اقدام به سازمان کمک می‌کند تا با حذف ناکارآمدی‌های گذشته خود، تغییرات کوچکی ایجاد کند که در نهایت منجر به بهبودهای بزرگ و بلندمدت در نحوه اجرای نظام جامع مدیریت دانش سازمان گردد.

 ابزارهای کلیدی شرکت آمیتکو در استقرار نظام جامع مدیریت دانش

 

 

  • نقشه دانش (نگاشت دانش)

ابزارهایی به منظور تسخیر، تجسم و ذخیره دانش ساختار نیافته در قالب گراف های استاندارد(نه به صورت متنی)

  • انجمن های خبرگی یا عملگرا

انجمن‌های خبرگی یکی از کارامدترین روش‌‌های برای بهبود تعاملات دانشی میان کارکنان بوده است. انجمن‌های خبرگی کارکنان را برای به اشتراک گذاشتن دانش پیرامون یک رشته، چالش مشترک یا سایر موضوعات مرتبط با یکدیگر جمع می‌کند. انجمن‌های خبرگی مکانی برای نوآوری، شبکه‌سازی، یادگیری و حل مشکلات فراهم می‌کنند

  • حافظه سازمانی

هدف ابزارهای حافظه سازمانی، تامین اطلاعات مناسب برای رویه های سازمانی است که نمی توانیم آنها را در جایی غیر از سازمان خود بیاموزیم. واژگان فنی و اصطلاحات مخصوص هر سازمان، درس های فراگرفته شده از پروژه های سازمان و خط مشی ها  و راهبردها نمونه هایی از حافظه سازمانی هستند.

  • درس های آموخته شده

نظام گردآوری، مستندسازی و تدوین درس های برگرفته از برنامه ها، پروژه ها، اقدامات و فعالیت های سازمان، در قالب های معین قابل تحلیل می­باشد.

  • سیستم های آموزش برخط

سیستم‌های نرم افزاری مدیریت آموزشی، که نرم افزارهای ارتباطی و شیوه های برخط ارائه محتوای آموزشی را ترکیب می‌کنند.

  • داده کاوی

تولید دانش از داده ها و اطلاعات، هدف اصلی داده‌کاوی است. داده‌کاوی فرآیندی است که هدف آن یافتن قاعده و الگوهای معتبر، مفید، جدید و قابل فهم استخراج دانش از داده‌ها است.

  • آنتولوژی‌ها و طبقه‌بندی ها

هستی‌شناسی (آنتولوژی‌ها) چارچوبی کلی برای نظم‌دهی به فهرست‌ها، رده‌بندی‌ها و واژگان است که می‌تواند آنها را به نحو مطلوبی سازماندهی کند. هدف اصلی از آنتولوژی‌ها و طبقه‌بندی‌ها، ارتقای سازماندهی، بازنمايی و بازيابی دانش است. آنتولوژی در فرايند سازماندهی دانش، به سازماندهی ساختاری دانش می‌انجامد و همزمان قالب مناسبی فراهم می‌آورد که از آن چگونگی استفاده از دانش قابل درک می‌شود.

  • مدیریت مستندات

وظیفه سیستم‌های مدیریت اسناد الکترونیک، پشتیبانی سازمان برای خلق و توزیع اطلاعات مبتنی بر اسناد است. این سیستم‌ها باعث کاهش هزینه‌های تولید و توزیع مستندات می‌شود و دستیابی، به هنگام‌سازی و کنترل آنها را بهبود می‌بخشد.

  • مدیریت محتوا

مدیریت محتوا شامل تولید، ذخیره و سازماندهی محتوا است که به کاربران در جستجوی دانش، این امکان را می‌دهد که به اسناد مورد نیاز برای رفع نیازهای خود دسترسی یافته و به دانش با محتوای متمرکز مانند صفحات وب، سایت‌های انجمن و … دست یابند.

  • سیستم های خبره

در این ابزار، هدف، جایگزینی ویژگی‌های انسان‌های خبره با  نرم افزارهای هوشمند است به طوری که بتوانند با طرح مسئله از سوی کاربر، آن را تحلیل و با استفاده از  بخش دانش پایه خود، بهترین راه حل را انتخاب کنند.

 

Search
برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان، با تکمیل فرم زیر منتظر تماس کارشناسان ما باشید!